TA om MDG og formuesskatt
Fotocredit: Faksimile fra TA, med rød korrektur av MDG

TA og formuesskatten

TA’s leder 1. februar 2024 starter med feil på feil om MDGs syn på formuesskatten.

1. februar 2024

I NRK’s Politisk Kvarter 31. januar 2024 forteller MDGs nestleder Ingrid Liland om hvorfor hun vil fjerne formuesskatten. Dette er hennes personlige syn og står ikke i MDGs program. Hennes utspill er selvfølgelig helt i orden, når det kommer klart fram hva som er hva. Du kan høre programmet her:

Dagen etter skriver TA’s ansvarlige redaktør Ove Mellingen sin leder om formuesskatten. Han skriver hovedsakelig om Høyre og Frp som vil fjerne den, men ikke klarte det i regjering, og sier som sant er at politikk er komplisert. Men han velger å begynne med et forsøk på å latterliggjøre at MDGs nestleder har et annet syn på saken enn MDGs program, og sår tvil om hva som er MDGs politikk. Her er vårt svar:

At lokalavisene baserer seg på clickbait er vi vant med, og jeg abonnerer likevel, for å støtte lokale medier. Tross det er det skuffende å se tittelen «MDG: Jobber for høyere formueskatt og for å fjerne den».

Dette er selvfølgelig feil. Det er fordummende ragebait: En tittel valgt for å provosere og latterliggjøre, ikke opplyse. Leserne og velgerne fortjener bedre! MDG er som partier flest: Vi jobber etter partiprogrammet. Programmet gjelder fram til neste program er vedtatt av årsmøtet. Så enkelt er det.

At enkelte i partiet har meninger i noen saker som strider imot partiprogrammet er også normalt, slik er det i alle partier. Debatt og meningsbryting er bra, så lenge man er lojal mot programmet når avgjørelsene tas, eller man har blitt enige om å fristille folkevalgte i en sak. Ingrid Liland står selvfølgelig fritt til å argumentere for sitt syn, og jeg setter pris på at hun gjør det! Jeg trodde media også ville sette pris på en politiker som faktisk sier hva hun mener, åpent og ærlig, framfor tåkefyrster som bare siterer partiprogram og regjeringserklæringer.

Hadde det vært omvendt, om partiet hadde kasta ut folk som ikke er 100% enige i alt i programmet, så hadde vi med rette blitt kalt autoritære og antidemokratiske. Slike partier fragmenteres og forsvinner, mens MDG har bestått i 35 år. Når vi viser åpen, demokratisk meningsbryting i praksis, så sier TA vi jobber både for og imot samme sak. Ove, du vet godt at dette ikke stemmer, men skriver likevel direkte faktafeil som «Nå vil MDG fjerne formueskatten», og velger en provoserende tittel for å selge aviser.

Kanskje vil du svare at jeg tar sitatene ut av sin sammenheng? Men det er nøyaktig det du gjør med Ingrid Liland sitt utspill. Du presenterer det som noe det åpenbart ikke er. Jeg kan ikke tro at en ansvarlig redaktør ikke vet bedre enn dette.

Ove, tenk om du i stedet kunne ha brukt denne anledningen til å opplyse, ikke fordumme! Du kunne ha forklart for leserne hvordan politikk fungerer. Slik som du gjør i resten av teksten, der du relativt saklig beskriver Solberg-regjeringa sine vanskeligheter med formuesskatten. Tenk om TA kunne prøve å behandle alle partier like saklig og objektivt, uten å farges av fordommer, meninger eller salgsstrategi. Det hadde leserne fortjent. Det er hva vi betaler dere for!

Jeg vil takke for en ting: At TA her bidrar til å få fram at MDGs politikk dekker alle samfunnsområder, ikke kun miljø og klima, som media ellers ofte kan gi et inntrykk av.

Med håp om en bedre avis,
Gunnstein Lye
Skien MDG