Rv. 36 Kryss E18–Skyggestein
Fotocredit: Statens vegvesen

Resolusjon om ny rv. 36

Ny forbindelse mellom riksveg 36 og E18 i Skjelsvikdalen skal gjøre vegforbindelsen tryggere og mer kostnadseffektiv, samtidig som den avlaster lokalt vegnett. Riksveg 36 har en sentral rolle i hovedvegsystemet i byen. Ny rv. 36 planlegges for hele strekningen fra ny E18 i Skjelsvikdalen til Skyggestein for å sikre helhetlig løsning for byen.

9. januar 2022

Ny vegforbindelse påvirker byområdet vårt på mange måter, og naturområder, friluftsområder, matjord og innbyggere skal hensyntas.

Natur-, friluft og landbruksområdene i byen vår er allerede under press, og skal kompenseres dersom de påvirkes av denne utbyggingen.

Nåværende rv. 36 kan høres av de fleste innbyggere i byen, og vegutbyggingen skal ikke øke støyforurensningen. Støy påvirker helsa vår, og medfører hjerte- og karsykdommer, kognitive skader hos barn og søvnproblemer (1).

Luftforurensning i form av partikler og skadelige gasser påvirker helsa vår, og medfører hjerte- og karsykdommer, KOLS og lungekreft (2).

Hastighet påvirker støy og luftforurensning direkte, og skal begrenses av folkehelsehensyn.

MDG mener at:
Vegutbyggingen legges slik at det minimerer inngripen i friluftsområder.
Tap av vernet natur og matjord skal kompenseres.
Hastigheten på vegen begrenses slik at ikke støy- og luftforurensning i byen øker.
Nullvekstmålet for persontrafikk skal ivaretas for regionen.
Økonomi, friluftsområder, natur og matjord skal vektes på en bærekraftig måte.

Kilder:
(1) https://apps.who.int/iris/handle/10665/326424