Regnbue over åkerlandskap
Fotocredit: Gunnstein Lye, CC BY-NC-SA 2.0

Nå slår vi ring om regnbuen

Framover må vi forsterke kampen for at alle skal få være den de er og elske hvem de vil, og du kan spille en viktig rolle.

28. juni 2022

Det er mye vi ikke vet om motivet til mannen som drepte og skadet uskyldige mennesker i Oslo i helga, blant annet ved London pub, en populær møteplass for skeive. Men for mange av oss som er skeive er ikke frykt for vold noe nytt. Altfor mange har blitt utsatt for fysisk vold eller trusler og trakassering på grunn av den de er eller hvem de liker.

Nå må arbeidet mot hat trappes opp! Vi må svare med kjærlighet, men også med spørsmål, debatt, krav og handling.

Fortsatt langt igjen

Generelt er nordmenn mer positive enn før til de av oss som bryter med normer knyttet til kjønn, seksualitet og relasjoner. Å støtte skeive er ikke lenger noe unikt. Heldigvis!

Likevel er det fortsatt veldig mange i Norge som ikke aksepterer mangfoldet, eller mener feiringen har gått for langt. For noen få kan storsamfunnets tydelige inkludering være noe som provoserer og øker hatet. Men det er ikke et argument mot å markere Pride, eller mot å forsvare alles rett til å være den de er og elske den de vil, året rundt. Tvert imot. Det betyr bare at kampen må føres på flere fronter samtidig.

Politikerne må være tydelige på at et mangfoldig samfunn er et sterkere og friere samfunn. Mennesker ER forskjellige, og vi har lik verdi uansett hvem vi elsker, hvor vi kommer fra eller hva slags kjønn vi identifiserer oss med. Politikerne må sikre viktige rettigheter for grupper som fortsatt diskrimineres, sørge for at minoriteter blir hørt og avdekke hva vi kan gjøre for å presse tilbake fordommer, skam og hat. Alle skal kunne føle seg trygge. Politiet har en viktig oppgave i å følge med på nettverk og personer som kan finne på å la hatet sitt få et voldelig utløp. Det arbeidet må de ha ressurser til.

I tillegg kan vi gjøre mye som enkeltpersoner. Det er vår alles jobb å inkludere og spre aksept i hverdagen. Å forsvare viktige verdier og stå opp mot hat er noe vi må gjøre sammen.

Hva kan du gjøre?

Mange av oss som bryter med normer knyttet til kjønn, seksualitet og relasjoner er nå redde, sinte eller i sorg. Mange synes det er vanskeligere enn før å være åpen og stolt av den de er, fordi det kan gjøre en sårbar. Dersom du er engstelig, er det viktig å oppsøke fellesskap og snakke med noen du stoler på.

Vi kan alle være en slik «noen» for hverandre. Å vise støtte kan bety mer enn du tror. Ta kontakt, fortell at du bryr deg og vis at du setter pris på åpenheten!

Hele resten av året er det også viktig å konfrontere fordommer og hat der du støter på det. Det kan bety å spre fakta, ta saklig til motmæle eller å si veldig tydelig ifra hva som er greit og ikke. At nordmenn blir mer og mer positive til et mangfold under regnbuen, kan ikke tas for gitt. Dessverre ser vi i mange land at sosiale kamper kan stagnere og gå i revers.

Det er også viktig å ta vare på alle som helt uskyldig blir satt i bås med gjerningsmannen. Om det skulle vise seg at han var motivert av religiøs ekstremisme, er ikke det noen unnskyldning for å klandre andre muslimer for hans handlinger. Tvert imot. Vi skal stå opp mot hat og diskriminering overalt hvor det finnes, uavhengig av hva årsaken er.

Vi står sammen

Vi vil til slutt sende varme tanker til ofrene for angrepet, deres familier og alle som kjenner på frykt og andre vonde følelser nå. Nå må vi stå sammen og la kjærligheten vinne over hatet.

Hilsen

Une Bastholm, partileder